PROGRAMUL „SÃ CITIM PENTRU MILENIUL III”
SA CITIM PENTRU MILENIUL III – Prezentare POWER POINT
COORDONATOR: DIR. EDUC. ŞTEFĂNESCU MARIA
RESPONSABILI: EDUC.ŢIGAN ELENA DANIELA
EDUC. MUNTEAN EMILIA
MESAJ: ” O carte pentru fiecare, o carte pentru toţi copiii! ”
Tipul proiectului: naţional
Aplicat: Grădiniţa cu Program Prelungit PRICHINDEL,
Loc. Cugir, Jud. Alba, Str. N.Bălcescu,Nr.10
Tel.0258753663, email.gpp_prichindel.cugir@yahoo.com
Coordonator I.S.J.: Inspector de specialitate pentru învăţământul preşcolar Ignat Floare Eugenia
Director: educ. Ştefănescu Maria
Responsabili: educ. Muntean Emilia
educ.Ţigan Elena Daniela
ARGUMENT
Grădiniţa este instituţia unde se manifestă şi sunt încurajate experienţele de debut ale copilului în domeniul limbajului, locul în care se înregistrează primele contacte ale acestuia cu cartea, cu limbajul scris.
Curiozitatea copilului mic legată de cuvântul tipărit şi de limbaj este punctul de plecare în stabilirea conţinutului Programului „Să citim pentru mileniul III”, program care respectă eforturile timpurii ale copilului în a citi, a scrie şi vorbi.
Lectura oferă posibilitatea omului de-a explora cu ochii minţii lumea nevăzută a cărţilor şi de a trăi experienţe de viaţă remarcabile fără a fi nevoie să trăiască mai multe vieţi. La vârsta preşcolară când imaginaţia zburdă nestingherită pe pajiştile fanteziei, cititul deschide copilului noi orizonturi pentru a fi cucerite şi noi căi de străbătut.
Familiarizarea copilului cu lectura, cu cartea, cu valorile literare naţionale şi internaţionale este vitală într-o lume cucerită de audio-vizual. Fără a neglija importantul procent al copiilor preşcolari care manifestă tipuri diferite de inteligenţă, a oferi posibilitatea de lucru cu cartea pune la dispoziţia preşcolarului noi instrumente de exlporare a lumii înconjurătoare.
Principiile învăţământului de calitate presupune integrarea conţinuturilor, activarea tuturor tipurilor de inteligenţă, de aceea într-o lume dominată preponderent de imagine, se impune cu imperiozitate formarea copiilor în domeniul investigaţiei profunde a fenomenelor, dezvoltarea gândirii critice şi abilitarea cu instrumente de învăţare.
DESCRIEREA PROIECTULUI
SCOPUL:
- Formarea unui stil de învăţare eficient.
- Stimularea interesului pentru lectură şi a gândirii critice.
- Dezvoltarea creativităţii, a expresivităţii şi capacităţii de a înţelege mesajul scris.
OBIECTIVE:
Pentru copii:
1. Identificarea unor surse de procurare a cărţilor; 2. Cunoaşterea instituţiilor care se ocupă de apariţia, distribuirea sau păstrarea cărţilor; 3. Stimularea gustului pentru lectură; 4. Apropierea copiilor preşcolari de carte şi de cuvântul scris; 5. Îmbunătăţirea comunicării orale prin împărtăşirea experienţei personale; 6. Familiarizarea copiilor cu diferite tipuri de scris şi stimularea interesului pentru scris; 7. Dezvoltarea capacităţii de inter-relaţionare şi de exprimare a emoţiilor; 8. Stimularea imaginaţiei şi a creativităţii verbale.
Pentru cadre didactice:
1. Identificarea nevoilor copiilor şi a familiilor acestora referitoare la metodele de lucru cu cartea; 2. Abilitarea educatoarelor cu capacitatea de a construi un mediu educaţional care să motiveze copilul în procesul de apropiere faţă de carte şi faţă de cuvântul scris; 3. Planificarea unor activităţi diverse şi interesante pentru copii şi părinţi; 4. Crearea unor instrumente de lucru, de observare şi evaluare a activităţilor.
Pentru părinţi:
1. Conştientizarea părinţilor cu privire la rolul lor în dezvoltarea şi educaţia propriilor copii; 2. Creşterea implicării părinţilor în activităţiile desfăşurate în grădiniţă şi în crearea unui mediu cald şi sigur pentru copiii preşcolari, cât şi în rezolvarea problemelor materiale şi financiare care vor apărea pe parcursul derulării proiectului.
GRUP ŢINTĂ:
- Preşcolarii din unitate şi unităţile partenere;
- Părinţii copiilor;
- Cadre didactice din unitate şi unităţile partenere.
DURATA: un an.
RESURSE UMANE:
- Echipa de proiect: educatoarele din unitate;
- Voluntari.
PARTENERI INTERNI:
- Unităţi preşcolare care implementează un proiect din acelaşi tip de educaţie;
PARTENERI EXTERNI:
- Biblioteca oraşului Cugir;
- Librăria Eminescu;
- Primăria oraşului Cugir;
CONVENŢII DE COLABORARE:
- Unităţi preşcolare care implementează proiecte din acelaşi tip de educaţie –participă la acţiunile organizate, împărtăşesc experinţa proprie în cadrul proiectului, popularizează rezultatele;
- Bibloteca oraşului Cugir – iniţiază activităţi de interes public pentru preşcolari şi părinţii acestora, pune la dispoziţie informaţii;
- Librăria Eminescu – participă la campania „ Un desen pentru o carte”, oferind spaţiu pentru expoziţia de desene şi pentru colectarea cărţilor donate;
- Primăria oraşului Cugir – susţine şi facilitează activitatea din timpul derulării proiectului, înlesneşte identificarea unor sponsori locali.
REZULTATE PRECONIZATE:
- Chestionare pentru părinţi;
- Calendarul de activităţi;
- Pliant cu sugestii pentru părinţi şi copii;
- Fotografii;
- Parteneriate şi colaborări;
- CD-uri cu înregistrări.
EVALUARE:
- Portofoliu proiectului;
- Album foto;
- Pliant;
- Afişe;
- CD cu imagini din timpul activităţilor.
EVALUARE FINALĂ:
-
Activitate în parteneriat cu grădiniţele din oraş pentru diseminarea rezultatelor din cadrul proiectului.
- PLANIFICAREA ACTIVITĂŢILOR
- „De unde vin şi cum păstrăm cărţile?”
-Vizită la biblioteca oraşului –
OBIECTIVE:
– Cunoaşterea instituţiilor care se ocupă de apariţia, distribuirea sau păstrarea cărţilor; – Identificarea unor surse de procurare a cărţilor;
Responsabili: ed. Ţigan Elena Daniela
ed. Ivan Viorica
„Cartea e prietena mea, voi citi curând din ea”
-observarea unei cărţi, a elementelor importante: coperta, titlul, autorul, pagini cu imagini şi scris etc.-
OBIECTIVE:
– Stimularea gustului pentru lectură; – Apropierea copiilor preşcolari de carte şi de cuvântul scris.
Responsabili: ed. Sbuchea Diana ed. Brediceanu Maria
„Să descoperim lumea fascinantă a scrisului”
-concurs de scriere a diferitelor semne grafice învăţate –
OBIECTIVE:
– Familiarizarea copiilor cu diferite tipuri de scris şi stimularea interesului pentru scris; – Îmbunătăţirea comunicării orale prin împărtăşirea experienţei personale.
Responsabili: ed. Cărpinişan Aurica ed. Manea Maria
„Doi mari prieteni: Eminescu şi Creangă”
-prezentarea de către şcolari a unui DVD. şi a unei scurte scenete
OBIECTIVE:
– Familiarizarea copilului cu valorile literare naţionale şi internaţionale; – Cunoaşterea unor aspecte din viaţa şi activitatea celor doi scriitori.
Responsabili: dir.ed. Ştefănescu Maria
ed.Luca Maria
„Astăzi este ziua cărţii”
-Vizită la Librăria Eminescu din oraş, program artistic-
OBIECTIVE:
– Apropierea copiilor preşcolari de carte şi de cuvântul scris; – Dezvoltarea capacităţii de inter-relaţionare şi de exprimare a emoţiilor.
Responsabili: ed. Muntean Emilia
ed. Leu Maria
„În lumea minunată a poveştilor”
-dramatizarea unor scurte poveşti-
OBIECTIVE
– Dezvoltarea capacităţii de inter-relaţionare şi de exprimare a emoţiilor; – Stimularea imaginaţiei şi a creativităţii verbale.
Responsabili: ed. Bîrsan Ilona Ghizela
ed. Sasu Angela
„Cum păstrez cărţile mele?”
-Vizită în Centrul de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare-
OBIECTIVE:
– Formarea unei atitudini de grijă şi respect faţă de carte; – Formarea unor deprinderi corecte de utilizare şi păstrare a cărţilor.
Responsabili: ed. Urieşu Mihaela Eugenia
ed. Ciobotariu Alexandrina
„Cele mai mici cărţi din România – colecţia Grumăzescu”
-Vizionare de DVD-uri-
OBIECTIVE:
– Descoperirea unor curiozităţi despre cărţi; – Formarea unei atitudini de grijă şi respect faţă de carte.
Responsabili: ed. Stanciu Sabina
ed. Başca Anca
„Ghici, ghicitoarea mea”
-Concurs de ghicitori, creare şi rezolvare-
OBIECTIVE:
– Stimularea imaginaţiei şi a creativităţii verbale; – Dezvoltarea capacităţii de inter-relaţionare şi de exprimare a emoţiilor.
Responsabili: ed. Ţigan Elena Daniela
ed. Cărpinişan Aurica
„Azi preşcolari, mâine viitori şcolari!”
-vizită la şcoală-
OBIECTIVE:
– Apropierea copiilor preşcolari de carte şi de cuvântul scris; – Trezirea interesului de a deveni şcolari pentru a învăţa cât mai repede să citească singuri cărţile preferate.
Responsabili: ed. Manea Maria
ed. Urieşu Mihaela Eugenia
„Ne jucăm cu literele”
– Confecţionare de litere din diferite materiale (carton, beţişoare etc.)-
– Jocuri concurs –
OBIECTIVE:
– Formare de propoziţii, numărarea sunetelor, silabelor din cuvinte şi a cuvintelor din propoziţii; – Familiarizarea copiilor cu diferite tipuri de scris şi stimularea interesului pentru scris.
Responsabili: ed. Ciobotariu Alexandrin ed. Sbuchea Diana
„NICIODATĂ SĂ NU TERMINI O CARTE DOAR PENTRU CĂ AI ÎNCEPUT-O”
JOHN WHITERSPO
da un material super, obiective bine stabilite actiuni foarte frumoase si pe intelesul copilului
frumos proiectul, poate colaboram anul viitor